הורים רבים מרגישים חסרי אונים
מול "ים" השעות הפנויות שהחופש מעניק לילדים,
ו"ים" ההוצאות הגדולות שהחופש מאלץ אותם להוציא (והסכומים אדירים).
המחשבה שאפשר לעבור את החופש הגדול
במינימום עימותים ומריבות עם הילדים,
נראית לא הגיונית.
מתוך ניסיוני רב השנים עם הורים ומשפחות
שהגיעו אלי לטיפול משפחתי
אחרי ימות החופש הגדול עם משברים גדולים,
החלטתי לתת לכם מספר כלים שיכשירו אתכם
לנהל את החופש הגדול כך שקונפליקטים יומיומיים
לא יתפתחו למשברים קשים.
כדי שהחופש הגדול יעבור בשלום
יש "להקדים תרופה למכה",
לתכנן מראש את ניהול החופשה כפרויקט
ולצמצם את האפשרות לניהול לא נכון שעלול
להפוך קונפליקטים ברי פתרון למשברים ותסכול.
כל אסטרטגיה מבוססת על חוקים ועקרונות.
השיטה "משפחה במחשבה תחילה"
מושתת על שלושה עקרונות בסיסיים
ועיקרון נוסף השזור בכל אחד מהם:
עקרונות הבסיס:
- סוף מעשה במחשבה תחילה
- מחשבה יוצרת מציאות
- לזרום עם השינוי
סוף מעשה במחשבה תחילה
העיקרון סוף מעשה במחשבה תחילה
מדבר על הצבת מטרה שאליה רוצים להגיע.
כדי שיהיה אפשרי ליישם את העקרון בהצלחה,
יש לקבוע מי הצוות שאחראי לבניית וניהול המשפחה
ולתכנן יחד את האסטרטגיה לקידום מטרותיה.
(למשפחות נשואות אני מציעה ששני ההורים יהיו הצוות.
במשפחות חד הוריות אני מציעה לקבוע מראש מי יהיה הצוות.)
כדי שתוכלו לעבוד כצוות המשלים אחד את השני,
יש לקבוע עקרונות וערכים משותפים המתאימים לכל אחד מאנשי הצוות.
היות וכל אחד באופן אישי מתייחס לחינוך וגידול ילדים אחרת,
אני ממליצה לבחור דרך משותפת
המושתתת על עקרונות וערכים שיאפשרו לכל אחד מהצוות
לנהל ולהתנהל באופן שנוח לו ובכך למנוע מאבקי כוח ושליטה על הילדים.
מחשבה יוצרת מציאות
החלום שלנו כהורים הוא לנהל בהצלחה,
בחיוך,
באושר
וברוגע
מצבים וסיטואציות בחיי היום יום.
אנחנו שואפים להכיל את הילדים,
את השותפים שלנו לדרך (ועוד).
איך עושים את זה?
על ידי שאילת 3 השאלות:
מה? למה? ו-איך?
יעזרו לנו להצליח להפוך מחשבה (חלום) למציאות.
מה=נותנת מענה לרצונות שלנו ההורים
למה=תיתן לנו את הערך המדויק שבעטיו אנו מעוניינים
איך=כשברור להורה מה הוא רוצה ולמה הוא רוצה,
על איזה ערך הוא רוצה לקדם הפתרונות לשאלת ה"איך"
מתחילים לצוץ מאליהם.
לזרום עם השינוי
העיקרון לזרום עם השינוי מתייחס לתקופות מעבר,
לשינויים שחלים בשגרת החיים הרגילה (כגון חופשה).
בכל צומת שכזה בחיים נבחן מחדש את הערכים,
את החוקים, הגבולות,
התמונה המיטבית והחלום אליו אנו שואפים.
הורים רבים נוטים לדבוק באזור הנוחות שלהם
גם בזמן השינוי ולהמשיך להתנהל כאילו לא קרה כלום
מה שיוצר מתחים, פערים, חוסר שליטה במצב.
היות ואנו חיים בעידן בו הילדים משופעים בגיוונים,
ניתן להסיק שפינוק היתר שהורים נוקטים הוא הגורם העיקרי לשעמום.
(שעמום: מישהו שיש לו את כח הדיבור, אך לא את יכולת השיחה." בנימין ד'יזראלי).
אני מציעה לנצל את ההזדמנות שהחופשה מאפשרת לנו,
להפוך שעמום להגברת הסקרנות
והיכולת לפתח כישורים רדומים אצל הילדים.
אני מציעה להורים לאמץ 2 נקודות הנחה בעניין השעמום
שיכולים לעזור להם לעמוד במשימה בהצלחה:
- החיים לעולם אינם משעממים, נהפוך הוא, הם מלאים ועשירים ועלינו ללמד את ילדנו לנצל אותם באופן יצירתי ועצמאי.
- שעמום הוא עניין של בחירה – יש הבוחרים להיות משועממים (ויש בזה גם יתרונות) . יש הבוחרים בשעמום כדי להפעיל את האחר (הורים למשל). ויש הבוחרים בשעמום כדי להאשים את הסביבה
ובכך להעביר אחריות לאחר.
החופשה הגדולה מזמנת לנו עוד שלל חוויות,
בכדי להפוך אותן למהנות ומשפחתיות
פעלו על פי 3 העקרונות המנחים של השיטה
וצפוי לכם קיץ משפחתי ומהנה.
חופשה מהנה,
אילנה